Bijleren als onderzoeker

Meet & Greet Onderzoeksnamiddag op 22 maart 2023

Hans Van de Water, Koen Heyrman en Wim Vanhaverbeke aan het woord

Als onderzoeker leer je iedere dag wel bij – over je eigen domein, natuurlijk. Maar het kan erg boeiend en nuttig zijn om bij te leren over de praktische kant van je werkdagen. Op de AUHA Onderzoeksnamiddag van 22 maart 2023 kan je daarom kiezen om een workshop of uiteenzetting te volgen die het beste bij je past. Deze workshops worden gegeven door experts in hun vak. Ze proberen je hieronder te overtuigen om voor hen te kiezen … Veel succes met je keuze!

Leer op 1 uur hoe je je eigen onderzoek kan pitchen (door Hans Van de Water van The Floor is Yours)

Hoe moet je een krachtige pitch uitwerken? Wat zijn de bouwstenen van een goede pitch? En hoe kan ik dat alles toepassen op mijn eigen thema? Hans Van de Water leidt de antwoorden op deze vragen zo naar je toe. Voor de workshop bekijk je een korte videocursus om je alvast aan het werk te zetten. Deze draft pitch verbeter je dan tijdens de workshop op de Onderzoeksnamiddag. Je pitcht er je eigen onderzoek bij je collega’s en kan wat je leerde meteen toepassen op het netwerkmoment.

“Met The Floor is Yours willen we meer impact op ons dagelijks leven vanuit de wetenschap. Iedereen wil samenwerken, maar daarvoor moeten we elkaar ook begrijpen en helder communiceren met elkaar. Daarom is het zo belangrijk dat je dit aanleert,” aldus Van de Water.

Drie redenen om te leren pitchen:

  • Nuttig als korte presentatie van je onderzoek
  • Nuttig als intro voor langere presentaties
  • Handig in informele situaties (recepties, congressen …) om kort te kunnen uitleggen wat je precies doet

Verwacht je aan een heel hands-on, praktische en actieve workshop. Zoals Van de Water besluit: “Als er 1 ding is dat je als onderzoeker zou moeten kunnen, is het pitchen!”

Timemanagement voor onderzoekers (door Koen Heyrman van Elementair)

Alle onderzoekers kennen dit: veel balletjes in de lucht houden, vaak overbevraagd zijn, medewerkers aansturen die ook al overbevraagd zijn … Het is niet meer evident om zelf je deadlines te halen, ervoor te zorgen dat anderen ze halen, laat staan dat je rust en kalmte in je werk kan vinden. In de geest van Antoine de Saint-Exupéry (“A goal without a plan is just a wish”) geeft Koen Heyrman een interactieve uiteenzetting met de bedoeling om je te inspireren in timemanagement.

Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe,” zei Abraham Lincoln. “Zet een stap achteruit, herbekijk je methodes en ga er dan volop tegenaan,” zegt Heyrman. En dat is exact zijn bedoeling met deze workshop. Nadat de inspiratie aangeleverd is, kan je zelf aan de slag. Je verlaat de workshop met minstens één actiepunt om rust in je hoofd te krijgen en een manier te vinden om meer tijdsefficiënt te werken.

Twee redenen om deze workshop te kiezen:

  • “Er zijn zal al een effect hebben. Even stilstaan bij de problematiek is vaak al een eerste stap!”
  • Eens je weet hoe je efficiënter kan werken, heeft het een hefboomeffect op al de rest van je werk.

“Als je eenmaal een plan hebt, kan het je zowel op professioneel als privévlak een stuk vooruit helpen,” aldus Heyrman.

Marktgericht denken voor onderzoekers (door prof. Wim Vanhaverbeke van UAntwerpen)

“Wij als academici zijn relevant voor het bedrijfsleven. We kunnen een grote maatschappelijk relevante impact hebben. Maar toch hebben we bijzonder weinig contact met bedrijven en hun managers. Dat moet anders.” Aan het woord is prof. Wim Vanhaverbeke, die zijn academische carrière uitbouwde door dit juist wél te doen. In zijn pleidooi voor marktgericht denken probeert hij jou ervan te overtuigen diezelfde mindset te adopteren. Met concrete voorbeelden uit binnen- en buitenland zwengelt hij het debat aan over samenwerken met het bedrijfsleven.

Het is aan academische onderzoekers om voorop te lopen, maar op het gebied van marktgericht denken sluiten we de rij. De wereld verandert supersnel – het monopolie van de klassieke universiteit als kennisbastion wordt bedreigd door kennisplatformen en andere vormen van technologie. “Ik wil niet wachten tot we irrelevant geworden zijn. Marktgerichtheid dringt zich op!” zo zegt professor Vanhaverbeke.

Drie redenen om voor deze talk te kiezen:

  • “Ik toon je hoe het mogelijk is een academische carrière uit te bouwen én relevant te zijn voor de bedrijfswereld.” Professor Vanhaverbeke deed het zelf en is er het beste voorbeeld van.
  • Netwerken en samenwerken met het bedrijfsleven kan een accelerator zijn voor je academische carrière.
  • Versnippering van budgetten, in je eentje werken … is weinig efficiënt. Samenwerken, ook buiten academische kringen, kan een grote stap voorwaarts zijn in je onderzoek, als je weet hoe je dit het best aanpakt.

Het volledige programma vindt u hier.