Meertalige studenten brengen een rijkdom aan talen en culturen mee naar het hoger onderwijs. Maar hoe zetten we die diversiteit om in een kracht? Tijdens deze studiedag duiken we in effectieve strategieën om meertalige studenten te begeleiden en hun taalvaardigheid te versterken.
Vrijdag 12 september 2025
Stadscampus Universiteit Antwerpen, Grote Kauwenberg 18, 2000 Antwerpen.
Schrijf je HIER in!
PROGRAMMA
09:00 – 09:15 Ontvangst met koffie en thee
09:15 – 09:25 Verwelkoming en inleiding
09:25 – 10:10 Keynote door Steven Delarue, beleidsmedewerker taal en meertaligheid aan het Onderwijscentrum Gent.
Meertaligheid in het hoger onderwijs: kans, troef en uitdaging
In een superdiverse samenleving zoals die van vandaag spreken steeds meer studenten, naast het Nederlands, ook andere talen. Die meertaligheid biedt tal van kansen, maar brengt ook uitdagingen met zich mee – niet alleen in het basis- en secundair onderwijs, maar ook in het hoger onderwijs. Terwijl veel scholen al actief inspelen op de taaldiversiteit in de klas, blijft het hoger onderwijs soms achter in het benutten van deze rijkdom.
Tijdens deze sessie deelt Steven Delarue inzichten uit zijn werk bij Onderwijscentrum Gent en UGent. Hij schetst concrete mogelijkheden om meertaligheid in het hoger onderwijs niet alleen te erkennen, maar ook effectief in te zetten als een meerwaarde voor studenten en docenten.
10:15 – 11:00 Keuze tussen 3 workshops:
Workshop 1: VGC Taalondersteuningsproject
De Brusselse hogescholen Erasmushogeschool Brussel en Odisee verwelkomen een zeer diverse studentenpopulatie, met veel meertalige studenten. Dit brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee op het vlak van taalvaardigheid en studiesucces. In deze sessie ontdek je hoe beide instellingen samenwerken om hun studenten, docenten en werkplekken optimaal te ondersteunen.
We lichten concrete taalondersteunende initiatieven toe en bespreken hoe docenten worden begeleid in het omgaan met taaldiversiteit. Daarnaast verkennen we hoe meertaligheid als kracht kan worden ingezet en welke impact deze aanpak heeft op de slaagkansen van studenten. Ook de rol van werkplekken en stages in taalontwikkeling komt aan bod.
Workshop 2: Taalontwikkelend lesgeven in het hoger onderwijs door Pieterjan Bonne (Arteveldehogeschool/Antwerp School of Education)
In deze sessie ontdek je hoe je taalontwikkeling stimuleert binnen je vak. Aan de hand van drie pijlers – context, interactie en taalsteun – leer je hoe je lesinhouden beter overdraagt en de taalvaardigheid van studenten aanscherpt. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld krijg je concrete tips om meteen toe te passen in je klas. Ideaal voor docenten die taal en leren krachtig willen verbinden.
Workshop 3: Meertaligheid functioneel inzetten in de lerarenopleiding Joëlle Verelst en Bert Cruysweegs (Karel de Grote Hogeschool Antwerpen)
Als lerarenopleiding in het hart van Antwerpen bereiden we onze student-leraren voor op hun taak als leerkracht in een diverse en meertalige samenleving. We belichten kort de volgende aspecten van onze taalbeleidsvisie:
We verhogen in oefensessies de taalvaardigheid van onze studenten tot ze een startbekwaam niveau bereikt hebben. Taal krijgt aandacht in het hele curriculum.
– We reiken methodieken aan om taalversterkende leeromgevingen te creëren en bieden oefenkansen in een grootstedelijke context.
– We ondersteunen en remediëren taalzwakke en meertalige studenten met (interactief) oefenmateriaal op maat.
Daarnaast bereiden we student-leraren Frans voor op het werken met ex-OKAN-leerlingen in het vervolgonderwijs. Om de grote verschillen in het startniveau Frans te kunnen opvangen, doen we een beroep op het principe van functioneel meertalig leren (het gebruik van de thuistaal in de klas).
11:05 – 12:05 Plenaire sessie: presentatie onderzoek en expertise AUHA-instellingen
12:15 – 13:30 Afsluiting en lunch