Van secundair naar hoger: de nieuwe realiteit
Wat betekenen de recente veranderingen voor beleid en praktijk?

Op donderdag 20 november 2025 organiseren we een studievoormiddag rond de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs, met focus op de vernieuwing van het secundair onderwijs en de impact op het hoger onderwijs. We voorzien inzichten, praktijkvoorbeelden en ruimte voor dialoog.
Doelpubliek: docenten en beleidsmakers hoger onderwijs.
Locatie: Stadscampus, Klooster van de Grauwzusters, Lange Sint-Annastraat 7, 2000 Antwerpen
PROGRAMMA
09.00 tot 09.30 uur
Ontvangst met welkomstkoffie
PLENAIRE SESSIE
09.30 tot 09.40 uur
Verwelkoming door vicerector onderwijs Chris Van Ginneken van UAntwerpen en voorzitter van de AUHA WG Onderwijs
09.40 tot 10.20 uur
Toelichting bij de hervorming secundair onderwijs van de Vlaamse overheid door Hannelore Baeyens, proceseigenaar onderwijsdoelen en onderwijskwalificaties van AHOVOKS
10.20 tot 10.30 uur
Pauze en lokaalwissel
KEUZESESSIES
10.30 tot 11.30 uur
Hoe kan het hoger onderwijs met deze veranderingen omgaan?
| Sessie 1 Nieuwe leerplannen wiskunde: wat betekent dit voor docenten en studenten? Bart Popleu, GO! Atheneum Mortsel | In deze sessie biedt Bart Popleu een eerste kennismaking met de vernieuwde leerplannen wiskunde binnen het GO! en de impact ervan op de instroom van studenten. We bespreken de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de vorige leerplannen en de verschillen tussen richtingen en finaliteiten (doorstroom versus dubbele finaliteit). |
| Sessie 2 Hoe kan je als docent diversiteitsresponsief omgaan met de grote verschillen in instroomkenmerken van studenten? Benjamin Ponet, stafmedewerker International Office HoGent en onderzoeker diversiteitsresponsief onderwijs | Hoe ga je als docent om met de diversiteit aan beginsituaties van studenten? In deze workshop biedt Benjamin Ponet praktische handvatten om op een diversiteitsresponsieve manier om te gaan met de uiteenlopende referentiekaders en voorkennis die studenten meebrengen. De sessie combineert concrete tips, tools en inspirerende denkkaders die je helpen om je onderwijs inclusiever – en daardoor ook effectiever – te maken. |
| Sessie 3 Ruimte voor A-typisch talent Gert Christens, directeur student center AP Hogeschool Antwerpen | Steeds meer studenten vinden hun weg naar het hoger onderwijs via andere trajecten dan het klassieke ASO-pad. Leerlingen uit het BSO, CVO of andere leercontexten brengen unieke ervaringen, vaardigheden en perspectieven mee. Ze verrijken de studentenpopulatie, maar stellen ons ook voor nieuwe uitdagingen in begeleiding en verwachtingen. Wat hebben deze studenten nodig om zich thuis te voelen in het hoger onderwijs, en hoe stemmen we ons aanbod en onze ondersteuning hierop af? |
11.30 tot 11.40 uur
Pauze en lokaalwissel
PLENAIRE SESSIE
11.40 tot 12.10 uur
Panelgesprek: Hoe ervaren studenten de overgang van SO – HO? Wat zijn hun noden? Wat plaatsen instellingen hier vandaag al tegenover? Merken we vandaag al een verschil in instroom na 1 semester.
Panel met studenten, docenten, studietrajectbegeleiders, vertegenwoordigers secundair onderwijs.
12.10 tot 12.20 uur
Slotwoord en lancering AUHA-onderwijsfonds door vicerector onderwijs Chris Van Ginneken van UAntwerpen en voorzitter van de AUHA WG Onderwijs
NETWERKLUNCH
Aansluitend is er een broodjeslunch voorzien.
INSCHRIJVEN
Deelnemen is gratis, maar we vragen u wel in te schrijven. Inschrijven kan tot 17 november 2025.